Ráno balíme a uklízíme v autě, občas je to zapotřebí, dokonce
i ztracené klíče od auta se našly. Ivanovi vypadly z trička.
Z kempu v Cumberlandu odjíždíme až kolem půl jedenácté po trans
Canada Hwy. Kolem půl jedné přijíždíme po patnáctce do Montrealu, hlavního
města Kanady, které je stále největším městem Quebecu a druhým největším
francouzsky mluvícím městem na světě. I
radiové stanice začaly vysílat ve Francouzštině. Je významným přístavem a
finančním centrem. V roce 1992 oslavilo již 350 té výročí založení. Necháme
se navigovat k basilice Notre-Dame de Montreal do centra města.
Žádnou
podrobnou mapu města nemáme a hledáme informační centrum. Jedno míjíme, ale
zaparkovat se moc nedá. Milík s Ivanem vyskakují z auta a jdou na
průzkum. My trochu popojíždíme a čekáme na ně. Moc úspěšní nebyli. Pokračujeme
tedy v cestě. Po chvíli přijíždíme k místu, kde se dá parkovat na
určitou omezenou dobu „free“. A kupodivu je zde i volné místo. Dáváme na
hodinku rozchod. Jdeme zpět
k basilice na 116 rue Notre-Dame Quest,
obrovskému neogotickému
kostelu vybavenému 3800 místy
k sezení. Byla to jedinečná podívaná. Interiér byl velice spoře osvětlen,
pouze sytěmodrá kopule a stěny u hlavního oltáře vrhaly přímo tajuplné světlo,
které navozovalo neopakovatelnou atmosféru posvátnosti a výjimečnosti tohoto
místa. Milík zkouší s kamerou
zdokumentovat něco z kostelní výzdoby.
Času
moc nemáme, nahlížíme do malých krámků
a spěcháme zpět k autu. Petr již u auta postává a vyčítavě
připomíná naše menší zdržení.
Z města
vyjíždíme v „rush hours“ po desítce směrem na Sherbrook. Stále se snažíme
držet našeho itineráře. Dodržujeme i předpokládaný počet ujetých kilometrů až
s podezřelou přesností. Auto má tentokrát limitovaný počet kilometrů na
den, nad limit se musí platit již každý kilometr.
Asi
deset kilometrů za Montrealem dáváme piknik. Koupili jsme Rainbow bread -
duhový chléb. Vypadá dost hrozně, synteticky. Po rozkrojení hraje všemi barvami
zelenou, žlutou , růžovou a fialovou. Jakou to bude mít chuť, se nikdo
neodvažuje odhadovat. Jsme trochu zklamaní,
je úplně jako obyčejný toastový chleba a tak obzvláště silní jedinci si
z něj uděli „cold doga“ s hořčicí a kečupem.
Poprchává,
počasí nic moc a proto jedeme dál. Ze Sherbrooku jedeme na jih po 147. Něco po
deváté večer jsme překračovali hranici do Ameriky. Zdrželi jsme se zde asi půl
hodiny, protože jsme byli nuceni vyplňovat pro celníky bílé lístečky pro vstup
do USA. Vybrali jsme si malý přechod a proto asi místní úředník
z nedostatku jiné práce se na nás zaměřil. Pečlivě kontroloval pasy a
víza, někam stále telefonoval a dával informace. Nepříjemným překvapením byl
poplatek 6ti dolarů na osobu, který jsme zaplatili s notnou dávkou
nedůvěry a pochybností. Argumentovali jsme s tím, že visum americké máme a
že jsme ho v Praze zaplatili.
Vjeli
jsme do USA, státu Vermont, sousedícího se státem New York a New Hampshire.
Dlouho jím nejedeme a přejíždíme do New Hampshire. Je už tma a hledáme kemp. Konečně jsme ho našli, ale nikde nikdo. Vjíždíme, hledáme plac a doufáme, že tu budeme moci zůstat. Najednou přijel nějaký chlapík s auťákem a oznámil nám, že je kemp zavřený a že ho musíme opustit. Ani ujištění, že zítra brzy ráno odjedeme ho neoblomilo a trval na svém. Nasedáme opět do auta a pokračujeme dál. Jsme všichni utahaní a už bychom rádi někde hlavu složili. Jakoby za odměnu jsme nakonec našli pěkný kemp v Mohawk Valley Camping Area. Výše poplatku byla dobrovolná, v koupelně byla teplá voda, sprchy a každé kempovací místo mělo lavice s přístřeškem. Vše jsme náležitě využili a zlepšili si tak náladu.
Dnes
jsme ujeli 439 km a ocitli se tak v Americe.
Ráno
vstáváme v 7 hodin, nacházíme se v Dixville Notch State Parku v New
Hampshire, je krásné počasí. Projíždíme New Hampshirem, po 26 a 16, značené
jako scénické. Je zde plno piknik areí a krásných scenérií. Na oběd stavíme v
Androscoggin state waysade u řeky a
užíváme si výjimečného, krásného slunečného počasí. Barva listů je opravdu
nejkrásnější, jaká kdy může asi být. Všechno to tady hýří pestrobarevnými
odstíny červené, oranžové a zelené.
Pontook reservation recreation area nás zlákala k dalšímu zastavení. Dokonce i cedulka Wildlife viewing je dostatečně výmluvným lákadlem. Na jezeře pozorujeme vodní ptactvo a bohužel i odstraňování obrovského lose, který byl zřejmě v noci sražen projíždějícím truckem. Před odjezdem ještě Ivan volá mamince z místní budky. Používáme karty, kde jedna minuta nás přišla na tři dolary. Přijeli jsme do White Mountains a stavíme se u Ranger Station, kde zjišťujeme možnosti výstupu na Mt. Washington, nejvyšší horu White Mountains 6288 feetů. Dnes už to s největší pravděpodobností nezvládneme. Dovídáme se o výchozích bodech na vrchol.
Po
šestnáctce jsme dojeli až k Pinkham Notch, odkud vede jedna z výchozích
cest na Mount Washington. Přijeli jsme sem až po poledni, parkoviště bylo
beznadějně plné. Rangeři zde regulují provoz a posílají nás na parkoviště o
několik kilometrů dál. Tím definitivně padá naděje na zdolání vrcholu. I
rangeři, ve visiter center tvrdili, že výstup trvá 4 hodiny.
Vymýšlíme
náhradní program. Zajíždíme k poloprázdnému parkovišti k lanovce,
vedoucí na protilehlý vrchol hřebene než je
Mt. Washington. U pokladny nám tvrdí, že nahoru nevede žádná pěší cesta.
Jediná možnost je prý se na vrchol Wild
Cat Mountain vyvést lanovkou. Cena za zpáteční lístek Skyrides na osobu je 9 dolarů. Trochu s nedůvěrou
zasedáme po dvou do plechových barevných vajíček lanovky - WildCat gondola. Jejich vzhled úplně odstrašuje. Lak je oprýskaný a
plech promačkaný, kabinky působí dojmem, jakoby se snad každý den válely ze
svahu dolů. Gondola nás vyvezla do výše 4062 feetů.
U
výstupu z lanovky je lyžařský vlek a další se staví pro příští sezónu. Je
kouzelné počasí, teploučko, krásná viditelnost kolem dokola. Do dálky vidíme
modrý pás hor Apalašského pohoří, které se táhne od severu na jih podél
východního pobřeží. Zde také probíhá
známá Apalachien trail.
Dáváme rozchod. Petr se vydal po hřebeni
turistickou cestou. Ostatní, když došli k vyhlídce, byli okouzleni výhledem na Pinkham Notch a Mt. Washington a usoudili, že jinam
už vlastně ani nemusí jít. Já a Milík jsme si lehly pod smrk a chytaly bronz.
Zdeněk si na vyhlídce „pogovoril po ruski“ se skupinkou turistů. Dalekohledem
pozorujeme v dálce jedoucí vláček na Mt Washington, který to vysupí až na vrchol. Snad nám počasí vydrží i do
zítra, kdy se chystáme na vrchol.
Odpoledne
ještě zajíždíme na nákupy do Gorhamu, takže se z Pinkham Notch vracíme po
16 na sever. V nákupním středisku doplňujeme zásoby na zítřejší cestu na
Mt. Washington.
Navečer
zajíždíme k visiter center, kde jsme se rozhodli, že počkáme, dokud
„děžurna“, jak byla označena Petrem výběrčí v kempu, neodejde domů.
Povečeřeli
jsme a studujeme všechny informační materiály, které jsme o zdejším kraji
získaly. Už je tma, nikde nikdo. Pojednou k nám přijíždí police auto,
šerifové, kteří zde mají vše pod kontrolou. Jeden vystupuje a zvídavě se ptá,
co tu děláme a zda nemáme nějaký problém. Vylezla jsem ven z auta a ujímám
se vysvětlování. „Studujeme materiály a mapy a rozhodujeme se, zda máme
zakempovat cestě dnes zde a nebo pokračovat v jízdě. Svěřuji se s naším
plánem vylézt na Mt. Washington“.Také jsem pravila něco o jednodenním zpožděním
a proto je naše rozhodování ztížené. Měli jsme na sobě mapy a různé prospekty,
které jsme předtím získali. Pokyvují hlavou a odjíždějí s přáním dobrého
rozhodnutí. Ujistili nás i že kemp, který je zde poblíž má volná místa. I my po
chvilce raději opouštíme místo a zajíždíme do kempu Dolly Corp. Plán vyšel a
dokonce jsme našli i místečko na stan, byť na sloupku byl lísteček rezervované. Usoudili jsme ale, že je dost
velké a že s naším malým stanem se tam jistě vejdeme i v případě, že
někdo další přijede.
Dnes
také Ivan volal domů mamince a vyřizoval pozdravy od nás všech.
Dnes
jsme ujeli 166km.
Ráno
jsou tři stupně pod nulou a stany, které jsme balili byly pokryté ledovou
vrstvičkou.
U
místních toalet byl postaven vysoký, mohutný, vyřezaný, barevný totem. Pár
minut po sedmé již vyjíždíme z kempu Dolly Corp a jedem přímo na
parkoviště, k výchozí stanici na Mt. Washington.
V pohodě jsme tentokrát zaparkovali, připravili snídani a sandwiche na cestu. Petr zvolil docela dobrou strategii, byť bylo velice chladno, na výšlap se oblékl lehce do slabých šortek. Br !!! My jsme si vzali k srdci rady z visiter center, ža na vrcholu může být nevypočitatelné počasí, které se může rychle měnit a navlékáme na sebe co se dá - punčocháče, texasky, mikiny, bundy, čepice, šály a rukavice. Toho jsme posléze litovali, byli jsme nuceni zastavovat a ztrácet čas odkládáním vrstev. Vydali jsme se Tuckerman Ravine trail, což bylo něco přes 4 míle na vrchol. Petr nasadil od začátku rychlé tempo. Já jsem šla a držela se Milíka s Ivanem. Zdeněk měl taky trochu větší páru a byl před námi. Cesta byla značně kamenitá a museli jsme dávat pozor na každý krok. Je to zátěž na kyčle, kolena a kotníky, samé skákání z kamene na kamen.Terén se nám zdál obtížnější něž Mount Whitney, který jsme zdolali v loňském roce.
Měli
jsme kouzelné počasí, teploučko a proto jsme museli stavět a sundávat ze sebe vrstvy, které jsme neměli ani kam dát.
Nemaje žádný pořádný baťoh, sundané
věci kolem sebe porůznu navěšujeme a
omotáváme. Při výstupu jsem nakonec sundala i texasky a šla pouze
v punčocháčích. Asi v polovině cesty jsme došli k dřevěné
stanici - Tuckerman Ravine Shelter, kde
jsme se zapsali se do návštěvní knihy a vydali se zdolat zbývajících 1.7 míle.
Potkali jsme pána, který nám tvrdil, že na vrchol je to odtud asi hodinu a půl.
Byli jsme tímto velice povzbuzeni a vyrazili.
Před posledním výstupem, kde se cesta ztrácela v kamení, potkáváme Petra, jak si to mílovými kroky žene dolů. Prý nás čeká
výstup na 40 minut, což bereme s rezervou a počítáme raději
s hodinou. Také pánovo proroctví, kterého jsme potkali u budky nevyšlo.
Hodinu a půl jsme to šli k místu, kde jsme potkali Petra a to nás čekala
ještě hodina.
Okukujeme
skupinku sedících turistů, kteří se snaží určit svou polohu pomocí GSM.
Ivana
zde necháváme a pokračujeme ve výstupu. Po pěti hodinách jsem nakonec na vrchol Mount Washington vylezly. Nachází se v Mount Washington State
Parku a z vrcholu je výhled na Presidential range a White Mountain National
Forest. Hrdě jsme se vyfotily u koty ve
výšce 6288 feetů.
Nebyl
to žádný opuštěný vrchol, naopak, bylo
zde velice živo. Z druhé strany na tuto horu vede Auto Road, silnice po které za značný obnos lze vyjet velice
pohodlně až na vrchol. Průměrné stoupání je 12%. Výjezd na vrchol autem však
není zadarmo. Za auto a řidiče se platí 15 dolarů a každý další dospělý pasažér
zaplatí 6 dolarů. V ceně 15 dolarů je zahrnuta nahraná průvodní kazeta
v angličtině, němčině či francouzštině. Nahoře si pak v suvenýr šopu
může řidič koupit samolepku na auto, která oznamuje, že toto auto vyjelo na Mt.
Washington.
Peníze
se ale vydělávají i za podívanou na západ či východ slunce. Vyvezou vás
v pravý čas na vrchol a vyúčtují si od každého 30 dolarů.
Na
vrchol se také každoročně pořádají automobilové závody a závody cyklistů. Na vrcholu je
zrekonstruovaná historická stanice, postavená v roce 1878,Tip Top House
z let 1853, Mount Washington Observatory Museum a The Sherman Adams State
Park Building. V Stage office jsou
k dostání suvenýry, výbava pro horolezce a je tu i malá výstava věnovaná
Mt. Washington. Zde je zmínka o tom, že v roce 1934 zde byla naměřena
největší rychlost větru - 231mph, což je 377.6 km/h a tak Mt. Washington
získala přívlastek „hora s nejhorším počasím na světě “. Což zdaleka
nemůžeme ani v nejmenším dnes
potvrdit. Zapisujeme se do knihy
horolezců, kteří vrchol zdolali vlastní silou a Milík si nechal na památku do
cestovatelského sešitku natisknou razítko v místní poště. Z místního telefonu voláme taťkovi, který byl značně
překvapen, odkud že mu to voláme. Tentokrát jsme totiž výstup ve svém plánu moc
raději nezdůrazňovali. Další možností, jak se dostat na vrchol bylo nasednout
do horské lokomotivy
Mt. Washington Cog Railway přezdívané „Little Train That Could“. Poprvé
parní vláček dosáhl vrcholu 3.7.1869. Jedná se o 3 míle dlouhý stoupák, vlastně
prý druhý na světě ve své strmosti. Na to, aby lokomotiva, tlačící vagónek
s turisty, vystoupala až na
vrchol, zkonzumuje při tom tunu uhlí a tisíc galonů vody. Okružní jízda zabere
tři hodiny s dvacetiminutovou přestávkou na vrcholu. Traduje se, že vláček
je jednou z nejstarších, člověkem vytvořených atrakcí na východním pobřeží, ne-li v celé Americe. Je možné
si tedy představit, jak na vrcholu bylo živo.
Koukaly jsme po Zdeňkovi, kterého jsme očekávaly, že zde potkáme. Zdeňka jsme nepotkali a začaly jsme být trošičku nervózní co s ním je. Možná že už šel a zvolil ještě jinou cestu pro sestup. Asi po půl hodince, jsme se vydaly zpět. Přeskakujeme z kamene na kamen. Cesta dolů byla rychlejší, nám trvala necelé 3 hodiny, takže celkové skóre odpovídalo tomu, co předpovídali rangerové - 8 hodin. Obdivuhodně se zase projevil Petr, který zdolal celou cestu za 4 a půl hodiny. Vůbec nevíme, jak tohoto rekordu mohl docílit. A to je, prosím, netrénovaný kuřák. Z výstupu, který jsme absolvovali loni, jsme věděli, že s ním soupeřit nemůžeme. Tvrdil, že ho nikdo nepředběhl a že byl neustále prga. Za celý ten den jsme toho měli dost a po výstupu, když se kluci vrátili ze sprch jsme rádi usedli do auta a najeli na šestnáctku směr Jackson. Chceme využít ještě zbytek krásného počasí, protože předpověď na další den, kterou jsme zastihli v radiu, nebyla moc povzbudivá. Tvrdili, že od rána bude pršet. Čemuž jsme nechtěli věřit, protože obloha byla stále bez mráčku. Obdivujeme podzimní prosluněnou krajinu a v průvodci se dovídáme o zabarvení listnáčů. Zabarvení závisí i na nadmořské výšce. Například jižní svah Mt. Washington je možno rozdělit na čtyři výškové zóny. V té nejnižší, bažinaté jsou červeně zabarvené javory již od poloviny září. Ve stejnou dobu, zónu pod hranicí lesa 3500-5500 feetů, probarvuje do žluta žlutá bříza, horský javor a jasan. V zóně nad hranicí lesa se koncem září objevuje červeně zabarvené borůvčí. Ve výšce 2000-3500 se břízy a cukrové javory zabarvují začátkem října a o patro níž, ve výšce pod 2000 feetů se o barevnost v polovině října postarají bukové porosty, cukrový javor a břízy.
Projíždíme
městečkem Jackson, bylo pojmenováno
podle vítěze bitvy New Orleans, Andrew Jacksonu. Městečko je známé a přitahuje
turisty hlavně díky zastřešenému historickému mostu přes řeku, tzv. covered
bridge. V New Hampshire, je jich několik a jsou často fotografovány.
V Conway opouštíme
šestnáctku a najíždíme na 112, scénickou cestu Kancamagus Hwy. Tu si však
necháváme na zítra a vjíždíme do kempu. Je stále pěkně a nechce se nám věřit,
že by se zítra mělo počasí najednou zkazit.
Dnes jsme ujeli 64 km.
Ráno nás probudil déšť.
Zjistili jsme, že stany, které máme s sebou nejsou až zas tak nepromokavé,
na podlážce jsme měli přímo loužičku. Ještě že nás nafukovačky trochu ochránily.
Moc dlouho jsme neotáleli, sbalili jsme stany a vyrazili na cestu. V autě
pouštíme topení na plno a snažím se je vepředu pod větrákem usušit.
Projíždíme
po 112 pojmenované The Kancamagus Highway. Je 55.2 km
dlouhou, v průvodcích označovanou
jako nejhezčí scénickou cestou ve White Mountains, která vede od městečka
Conway do Lincolnu, z východu na západ. Silnicí jsme vystoupali
k úbočí hory Mt. Kancamagus a ocitli se tak ve výšce 3000 feetů. Hwy byla
pojmenována po bývalém indiánském šéfovi Kancamagus, který se snažil udržet
příměří mezi jeho lidem a bílými přistěhovalci. Opakované dotírání Angličanů
nakonec přineslo válku a krveprolití a začátkem roku 1690 byl Kancamagus a jeho
lidé nuceni se vystěhovat na sever New Hampshire a do Kanady.
Kancamagus
Hwy se stavěla postupně od roku 1837, kdy byla vystavěna jednosměrná cesta do
Passaconaway. Konečná podoba dnešní Hwy byla otevřena v roce 1968. Je zde
mnoho příležitostí k rekreaci, ale
my, díky tomu, že intensivně prší ji pouze projíždíme.
I
přesto, že počasí za nic nestojí, byla kouzelná. Stékající kapky deště a mlhavý
opar navozovaly pravou podzimní náladu. Barvy listnáčů byly neskutečné a lákalo
nás to zastavovat i v dešti a fotit krásné stromy.
Stále
projíždíme White Mountains, Bílými
horami, které jsou protkány sítí scénických cest pro motoristy. Zvláště na
podzim, jak Američani říkají v období
„foliage season“, je velice populární projíždět s autem tuto
krajinu a obdivovat pestrobarevnou přírodu.
V informačních
centrech jsou k dispozici příručky, které informují o těch nejkrásnějších
cestách v New Hampshire, které vedou neskutečně zabarvenými listnatými
lesy. V jednom takovém „Leaf Peepers Guide - Autumn in New Hampshire White
Mountains“ , který má mimochodem i svoji webowskou stránku na Internetu http://www.whitemntn.org/autumn.html, se
dovídáme, kdy které listnáče se zabarvují a do jakých barev. Je tu i klíč
k určování stromů, kde kromě barevného zobrazení listů je zakreslena i
silueta stromu s jeho plody. Je zaveden i telefon, který funguje v průběhu
září a října, kde se můžete dovědět o aktuálním denním stavu zabarvení lesů
v oblasti Bílých hor a naplánovat si tak pravý okamžik, kdy vyrazit na
projížďku.
Každým
dnem se mění tvář zdejších lesů. V průvodci se dovídáme, že pouze dvě
místa na této planetě mají tak příhodné podmínky pro fantastickou podzimní
podívanou. Je jím Nová Anglie a část Japonska. Nejkrásnějším místem, jak tvrdí
Amíci, je právě New Hampshire ve White
Mountains.
Také Kanada vydává své průvodce „Fall Auto Tours, Ontario“. Jsou zde doporučeny trasy, které jsou nejvíce atraktivní, popsány možnosti ubytování a dalších zajímavostí.U každé trasy je uvedena její délka v km a kdy je nejlepší čas se na výlet vydat.
Barevné
zabarvení listů nezáleží jenom na druhu stromu, ale i na počasí. Pokud je
podzim teplý a deštivý, listy mohou být méně zabarveny do červena. Červená barva se totiž tvoří díky tvorbě
cukrů v listech během teplejšího dne, která je v noci přerušena
nízkými teplotami. Čím více cukru list byl schopen nakumulovat, tím je jeho
barva červenější. V příručce se dovíme, jak si uchovat nasbírané listy co
nejdéle barevné. Větvičky s listy rozprostřeme do nádoby, kterou zalijeme
dvěma díly vody a jedním dílem glycerinu. Necháme je několik dní
v chladném místě a pak je vyjmeme, necháme usušit a je to. Toto jsme si
vyzkoušet nemohli, ale my jsme je lisovali mezi listy filtračního, savého
papíru. I tak si uchovaly docela pěknou barvu.
V North
Woodstoku jsme se napojily na 93, která vede na sever. Zcela neplánovaně jsme
zastavili ve Franconia Notch State Park,
nacházející se v srdci populárního White Mountain National Forestu. Je
to úžasný horský průsmyk vedoucí jižně od Flume Gorge až na sever k Echo
Lake. Mezi horským pásmem Kinsman a Franconia vede klikatící se I-93. Je teprve
devět hodin a stavíme na parkovišti před visiter center a připravujeme si
teplou polévku. Ve visiter centru pak prohlížíme výstavku, kde nás zaujaly malé
modýlky zastřešených mostů, které jsou místní atrakcí.
Zhlédli
jsme i 15 minutové video, které nás seznámilo s Franconia Notch State
Parkem a The Flum Gorge. Již první úvodní slovo nás upozorňuje na měnící se
tvář zdejší přírody působením krajinotvorných sil působícími již miliony let :
„ Four hundred milion years ago, mountains, ...four hundred milion years of days,
sunny days, rainy, snowy, icy, bitter colds. Each day brings water and wind, ice and fire from the earth.
Four hundred milion years dayly change. When
you see Franconia Notch today, remember it will never bee quite the same
again“.
The Flume Gorge, poskytuje procházku strží, skalními soutěskami s množstvím vodopádů po dřevěných můstcích. Tam ale nejdeme, protože prší a ještě ke všemu za to vybírají nějaký poplatek. Odtud jsme také volali Jan a ohlašovali se, že příští večer přijedeme k ní do Coventry v Connecticutu, tak jak to bylo naplánované. Ptala se, kde jsme a když jsme jí sdělili, že v New Hampshire, prohlásila, že jsou to pouze 3 hodiny od ní a ať přijedeme klidně dneska večer. Moc jsme neodporovali, protože bylo deštivo, nevlídno a nevěděli, kde budeme dnes kampovat. Rozloučili se s tím, že dáme ještě vědět.
Ve
visiter center nás naladili na Old Man of the Mountain, kam jsme
s autem dojeli a ještě pěkný kus
cesty došli. Mělo se jednat o obrovský přírodní kamenný profil ve skále vzniklý
působením geologických sil, jejichž začátek se datuje někdy před 200 miliony
lety. Majestátně se tyčí ve výšce 1200 feetů nad jezerem Profile. Od brady
k čelu měří 40 feetů a je 25 feetů široký. Pokud se prý podíváme severně,
kousek od Profilu, uvidíme útvar podobající se sudu s kanónovými pytlíky,
podle čehož byly pojmenované i zdejší hory - Cannon. Vzhledem k tomu ale
že byla značná mlha a deštivo, jsme neviděli nic.
Najeli
jsme na 93, která naštěstí byla dosti rychlá. Dojeli jsme až do Concordu,
hlavního města New Hampshiru. Zastavili jsme před velkým obchodním střediskem a
využili neplacené parkoviště. Šli jsme
na průzkum do centra a zastavili se u Capitolu na hlavní třídě. Dlouho jsme se
ale nezdržovali.
Projížděli
jsme dalším městem, Manchestrem a před hranicemi s Massachusetts jsme opět
volali Jan. To už ale bylo kolem sedmé, vysvětlili jsme jí, že jsme teprve na
hranicích a že tedy dříve jak v půl desáté nejsme schopni přijet.
Domluvili jsme se, že jakmile sjedeme s dálnice a dojedeme k pumpě
v Coventry, zavoláme a Jan pro nás přijede. Absolvovali jsme dlouhou cestu
po 101 a 13 než jsme přejeli hranice do Massachusetts, jehož hlavní město
Boston leží daleko na pobřeží Atlantiku a tak jsme ani nezajížděli.
Naše
cesta pokračovala na Worcester po 190 a dále pak po 290. Najeli jsme na
placenou devadesátku, Massechusetts Turnpike, což byl nejrychlejší způsob, jak se do Coventry dostat.
Z placené
dálnice jsme exitem vyjeli na 84 na Wilbur Cross Hwy a odtud do Coventry
k pumpě. Benzínku jsme našli, zavolali Jan a netrpělivě čekali. Přijela se
svým novým přítelem Charlesem, seznamujeme se navzájem. Jan trošku přibrala od
poslední doby co jsme ji v 1994 viděli. Ale pošuk je stále stejný. Vítala se
s námi převalujíc lízátko v puse. Na to, že je již dvojnásobnou babičkou,
je stále ve formě. Nasedáme do aut a pokračujeme k Jan, bydlela na stejném
místě jako minule, ale těžko bychom to v noci hledali. Než jsme se
vymotali z města, na místo jsme dorazili až něco před desátou večer. Doma
na nás čekali velké sladké italské zákusky, čaj a kafe.
Setkali
jsme se i s Melisou a jejím mimčem a
Sašou, která byla právě na odjezdu. Postupně se všichni rozprchli a přenechali
nám barák úplně k dispozici. Mohli jsme si vybrat, kde kdo bude spát, což
nám trochu trvalo. Milík a Ivan spali v ložnici Jan na vodních postelích,
já ve sklepě v pokoji jejího syna, Petr v pokoji Pokahontas, což bylo
království Saši. Uvelebili jsme se a ocenili pohodlí, sucho, teplo a komfort.
Večer
před odjezdem Jan jsem se domáhala klíčů od baráku, ale ty prý nejsou třeba,
protože se barák nezamyká ani na noc. Nicméně veškeré doklady, kameru, foťák
jsem si vzala raději k sobě k posteli. Neměla jsem odvahu to nechat jen
tak v obýváku na stole volně k dispozici.
Dnes
jsme ujeli 329 km.
·
pondeli vecer
29.9.97
Mily
Jirko,
zpravodajstvi funguje vyborne...Ivan mi
volal dnes odpoledne a protoze ja telefonoval Jane vcera v nedeli par minut
potom co domluvila s Tebou, vedel jsem od ni, ze byli na Mt.Washington atd.
proste vse cos ji Ty rekl dle Milencina telefonatu..Ivan se nestacil divit jak
to, ze uz to vsechno vim...
Po
sestupu z hor je bohuzel prepadlo destive pocasi, dnes se susili jeste v New
Hampshire, ale uvazovali o tom zrychlit prijezd do New Jersey, kde si slibuji
sucho a teplo..
Petr
Horacek mel prani, aby Jana zavolala jeho matce pokud to uz necinila drive, nic
zvlastniho, jen predat zpravy.
Doufam,
ze jsi dostal mou zpravu se spravnou e-mail adresou na pocitac Zdenka Havelky,
mel jsi pravdu, ta adresa na visitce byla spatna, je to lfmotol nikoliv
efmotol...
Ivan
se take ptal, zda zustanes v Praze par dni, pejsek pry prece muze jet s Tebou a
Janu ze by to jiste potesilo...nebyly mi Tve plany z Tve depese v tom smeru
jasne, rekl jsem tedy, ze se zeptam...zda se, ze jim slo take o to vedet kdy a
kam Te eventuelne mohou volat. Ja vedel jen, ze v patek se mas sejit s Janou.
Ja ji volavam obycejne az vecer, zda se mi to nejjistejsi doba, ze bude doma.
Ma se videt s Dr Skalovou tuto stredu, ja jsem celou stredu v Toronte, zkusim
to tedy bud ve cvrtek nebo az v ten patek, treba trochu driv, abych vas zastihl
oba.....Srdecne pozdravy Petr