Nesplněná přání
Tento rok koketujeme s Havají. Lešek, který je zapojený do mezinárodní sítě RCI, má možnost vyměnit pobyt v apartmá ve Španělsku s jiným místem, kdekoliv na světě.
Nebylo by špatné 14 dní jezdit po západu USA a na posledních 14 dní přeletět na ostrovy, poznat, co je to pravé “havájo”.
Zadává rezervaci na Havajské ostrovy, jeden týden na jednom ostrově, druhý na jiném. V katalogu vybíráme vhodné lokality a zjišťujeme možnost dopravy. Letadlem do SFO a pak z Los Angeles na Havaj. Sestavujeme předběžný plán, který na čtrnáct dní čítá 4185km. Vrátili bychom se na známá místa, ale viděli i něco nového.
Cena letenky, kterou nám nabídl Fisher Risen se vyšplhala na 35205Kč. V ceně je započítaný zpáteční SFO - Praha za 21300Kč, Los Angeles - Honolulu a zpět 9585Kč a Honolulu - Kahuli zpáteční 2160Kč.
Když Havaj, tak jedině s kabrioletem, na tom jsme se shodli všichni a po státech cestovat osvědčeným minivanem. Celková předpokládaná cena i s ubytováním, jídlem, pojištěním a půjčovným auta vzrostla na 55 000Kč. Ale Havaj je Havaj, tak proč ne, tam se jede jednou za život.
Volná místa však na rok 1996 bohužel nemají, vše je již zablokováno. Pro případ, že by se něco uvolnilo, záznam Lešek ještě ponechává.
Začínáme připravovat náhradní plán. Rozhodnutí padlo na Kanadské Skalisté hory a opět západní část Ameriky.
Hledání informací na Internetu
Příprava cesty je letos ve znamení Internetu. Pomocí celosvětové pavučinové sítě získáváme potřebné informace o tom, kde je co k vidění, o národních parcích, o možnostech ubytování, rezervujeme si výstup na Mt. Whitney, dovídáme se jak jezdí a kolik stojí trajekty z Port Townsedu a jaké je kde počasí.
Využíváme účinný hledač webowských stránek Altavista
(http://altavistadigital.com)Po zadání hesla se nám vylistovaly desítky stránek, z kterých jsme vybrali ty nejzajímavější a použili pro další vyhledávání.
GORP - “Great Outdoor Recreation Pages” (http://www.gorp.com/ ) je velice dobré výchozí místo pro další hledání v oblasti cestovního ruchu a to nejenom po Americe, ale i po celém světě. Na domovské stránce je možné si vybrat způsob dalšího vyhledávání. Dle “location” - místa, “attraction” - např. zadáním již určitého parku, “activities” - v různém prostředí např. voda, země vzduch a plno dalších.
V příloze je uvedena domovská stránka GORPu, stránka pro vyhledávání pomocí “location” (http://www.gorp.com/loccation/main.htm) a ukázka hlavní stránky pro vyhledávání informací o národních parcích Ameriky, kde jsou pro jednotlivé státy N.P. vypsány.
(http://www.gorp.com/gorp/resource/US-National-Park/main.htm)
Odtud jsme se podívali na Olympic N.P. ve Washingtonu. (http://www.gorp.com/gorp/resource/US-National-Park/wa-olymp.htm) Z této stránky je možné se opět dostat dál, na další stránky, které nás zajímají. Dovíme se tak vše - jak se do parku dostat, jaké jsou poplatky, počasí, co lze v parku vidět, a jak strávit volný čas, podívat se můžeme i na mapu, dovědět se o historii parku a plno dalších, zcela vyčerpávajících údajů.
Další stránku, kterou je možné doporučit pro hledání informací o parcích je The National Park Service (
http://nps.gov/parks.html). Hledéní je zde opět formou volby - dle názvu parku, pomocí mapy či zadaného hesla. Ukázka této stránky a stránky pro Crater of the Moon N.M. (http://nps.gov/crmo/) jsou zařazeny v příloze.Také Travel by City.Net umožňuje hledání po celém světě (
http://www.city.net/).Pro San Francisko bylo nalezeno 300 dokumentů, z kterých je možné si vybrat ty, které nás zajímají. Výsledek hledání pro SFO a první www stránka pro SFO, California Travel+Sights jsou přiloženy v dodatku.
Pomocí City.net však nezískáme informace pouze o městech, ale i o národních parcích.
Z Internetu se dovídáme také o nových regulacích návštěvnosti Mt. Whi
tney (http://www.gorp.com/pcta/inyo.htm) - 1996 Wilderness Reservation Information a zasíláme reservaci pro výstup.Našli jsme i adresu, na které je soupis všech buffetů “all you can eat” v Las Vegas i s dobou otevření a cenami za snídani, oběd a večeři (
http://www.vegasnet.com/buffets.htm ).http://worldweb.com/
je stránka, odkud je možné se dostat k informacím o kanadské provincii Alberta - Discover Alberta, Travel and Tourism. Získáváme tak podrobné informace o všech národních parcích Skalistých hor, které chceme navštívit. Ukázka je opět v příloze.Pokud máte dostatečně rychlý počítač připojený na pevnou linku a neotravuje vás tak dlouhé načítání stránek a padání z modemu, brzy se zamotáte a utopíte v přemíře informací, které je vám schopen Internet poskytnout. Proto i zde končím s výčtem stránek, který by jistě mohl pokračovat dál, až by z toho šla hlava kolem.
Připravujeme již třetí cestu do Ameriky. Zdálo by se, že tedy vše půjde hladce, bez problémů. Víme, jak si půjčit auto, kde koupit letenky a jaké šeky obstarat.
Naše osvědčená cestovní kancelář, Welcome Agentura nabízí zvýhodněné půjčovné auta, pokud si od nich koupíme i letenky. Rezervujeme tedy oboje. Na placení dojde až 3 týdny před odletem.
Kurs dolaru je uvolněn a tak hledáme, která banka poskytuje nejvhodněnější kurs pro cestovní šeky. Šeky American Express máme již vyzkoušené, takže jich pár kupujeme. Komerční banka nabízí šeky - CC - CitiCorp, za přijatelnější kurz. Ptáme se, jak jsou tyto šeky přijímány na “západě”, avšak místo zasvěcené informace dostáváme odpověď, že je pani pouze prodává a že neví. Při naší první cestě s nimi Zdeňa platila na “východě” bez problémů. Takže jich taky pár kupujeme. Třetím typem šeků, s kterými jedeme, j
sou šeky Thomase Cooka, které vydává Investiční a poštovní banka, a to bez poplatků pro ty, kteří platí ze svého účtu v IPB.Čas odletu se blíží, je třeba zaplatit u Welcome Agentury objednané letenky a auto. Dohodnutá cena půjčovného a letenek se bez předchozího upozornění zvýšila asi o 4755Kč. Na vysvětlenou se při placení dovídáme, že ceny auta se zvýšily z původních 8559Kč na 9510Kč za týden. Takové jednání se mi nelíbilo, nic jsme nezaplatili a nechala jsem se objednat u pani šéfové. Mezitím jsem si zj
istila ceny letenek u Fisher Reisenu a půjčovné aut u Thomase Cooka. Miniven se musí objednat do předu, nejméně 4 týdny a zaplatit zálohu. Za Minivena chtějí 8980 Kč na týden, což je méně než po nás chce Welcome. Začíná to být pěkně napínavé, my snad nebudeme mít včas zajištěné auto.Po několikeré urgenci se k pani šéfové přeci jenom dostávám. Vysvětluji, že jsme měli dohodnutou cenu za službu, která bez jakéhokoliv upozornění byla zvýšena o více jak čtyři a půl tisíce a oznámena až v den placení. Pani pozorně prochází všechny naše rezervace a materiály. Přepočítává cenu a oznamuje, že naopak miniveny zlevnily. Jak je možné, že kolega dává zcela mylné informace? Neserioznost jednání zamrzí, zvláště pak, když se stane u dlouholetého klienta.
S trochou nerváků, máme včas zajištěné letenky, auto i šeky a sestaven plán cesty.
Na pět týdnů doporučujeme výměnu 800 dolarů na osobu, z čehož 500 dolarů se počítá na jídlo, ubytování, benzin, poplatky, zábavné parky a pojištění auta. Zbytek je rezerva pro případ nouze. Kapesné si vymění každý dle úvahy.
9.9. Pondělí
·
Praha·
San FranciskoJsme na Ruzyňském letišti a tak ani ne po roce jsme opět připraveni vydat se na puťák. Tentokrát nejenom po USA, ale i po Kanadě.
Cestu začínáme v pozměněné sestavě - jede Ivan, Milík, Aža a Ivanův kamarád Petr. Léša nám šel zamávat a pokud vše klapne podle plánu, za tři týdny se s ním sejdeme v Las Vegas. Karel se nedokázal odpoutat od burzovních spekulací a poslal za sebe náhradníka, takového milého, chlupatého opičáka.
Letíme s British Airways do Londýna, kde přesedneme na Boeing a budeme pokračovat přes moře do San Franciska.
Rozloučit se s námi na Petřiny přišel ráno Karel a Léša. S Léšou jsem se pohodlně “by BMW” dovezla až na letiště. Ostatní účastníci i všechny kufry a tašky jely Ford Transitem, který byl objednaný u Petrova známého.
Loučíme se s Léšou a slibujeme, že uděláme vše proto, abychom se za tři týdny shledali v Las Vegas.
V čekací hale zjišťujeme, že jsme někde ztratili diktafon půjčený od taťky. Při našem odchodu z domu, byl trochu zmatek a nemohli jsme si zpět zrekonstruovat všechny naše počiny, z kterých by se dalo usoudit, kde diktafon zůstal. Snad ho najdeme zapomenutého doma.
Jsme v letadle Boeing 758, minutu před osmou, 15 minut před odletem a tak jako vždycky sedíme na křídle. Pilot nám sdělil, že let bude o 10 minut opožděn a v Londýně je momentálně 13oC.
Petr vlastnil taktéž diktafon, takže následuje přepis autentických rozhovorů z letadla.
Milík: “Je za deset minut půl desáté, a již jsme pojedli spoustu dobrých věcí - ementál, šunčičku, bagetku s džemíkem, rolku s křenem, pomeranč, kivi, grep, kafíčko jsme si dávali se smetánkou.”
Aža: “Postrádali jsme alkoholické nápoje, které British Airways nepodávají, prosím. Pouze jako duty free.”
Milík: “Měli jsme ještě džusík, oranžádu.”
Aža: “Sbalili jsme plastik kemílky.”
Milík: “Ivan je má v batohu.”
Ivan: “Nežaluj, nežaluj.”
Je deset hodin a pět minut a právě dosedáme v Londýně. Další spoj nám letí pět minut po půl jedenácté. Máme co dělat, abychom vše stihli. V Londýně je zataženo, chladno, 13
oC.Podle místního času se dostáváme o hodinu nazpět a na přestup k terminálu 4 ke gejtu 8 máme hodinu.
S Boeingem 747 do SFO máme hodinové zpoždění, startujeme až v půl jedenácté.
Opět několik přímých vět z diktafonu:
Milík: “Co jsme měli dobrého k obídku? Pink salmon se špenátem, bramborovou kaší, pečeným rajčátkem a k tomu výborný salátek. Z čeho byl ? Byly tam nějaký mušličky jako těstoviny, potom olivky a fazolečky
v kyselé zálivce.”Ivan: “A amarouny. Potom jsme měli sušenky a trojúhelníček Camembert sýra.”
Milík: “A buločku, abychom se dojedli a kafíčko.”
Ivan: “Kafíčko s mlíkem.”
Milík: “A dobrý zákusek, takovej rosolovej s borůvkami a kousky ovoce.”
Ivan : “Jinak se podává Gin, Tonic, Whisky, koňak.”
Milík: “John Walker tady byl. Všechno jsme odzkoušeli.”
Ivan : “A spousta dalších.”
Aža: “A zmrzlinu jste zapomněli.”
Milík: “Zmrzlinu, icecreem, jsme dostali. Prostě se máme dobře. Ale nejlíp se má asi Petr. Kolik už jsi toho vypil?”
Petr: “Šestej, teprve, panáček.”
Aža: “No já si myslím, že toho bude daleko víc.”
Petr: “No nezlob se na mě, ale šestej za devět hodin, když jsem podělanej strachy, tak to snad není tolik, ne ?”
Cesta docela utíká a zdálo by se, že se sn
ad celou cestu jenom krmíme. Promítali se dva videofilmy, na které jsme ale moc nekoukali.Aža: “Teď ještě čekáme na nějakou lehkou večeři.”
Milík: “Je půl desátý večer a podává se - říkají tomu light dinner, meal. Co že to máme Petře dobrýho?”
Petr: “Český překlad zní “Sultánův kámen s jahodovou ochranou”. (Pro úplnost připojuji i anglické původní znění: “Sultana scone with clotted cream and strawberry preserve”).”
Aža: “Abych to doplnila, to jsou takové tvrdé buločky, opravdu jako kámen a dáváme si na to jahodovou marmeládu. Jinak jsme měli salát se šunkou, zeleninou, takovej mišunk. Kafíčko a čokoládový sušenky - no a za chvíli budeme přistávat.”
Ve dvě hodiny odpoledne místního času přistáváme v SFO na letišti. Odbavení proběhlo bez problémů. Hned z letiště jsme shuttle busem dojeli do Dollar Rent Car, půjčovny, kde na nás čekal Dodge Voyager, mini van, nový model roku 1996 se zlatou metalízou. Je velice prostorný, daleko větší, než jsme měli loni. Všude jsou koberečky, prostě paráda.
Projíždíme SFO, jedem po 101, je krásné počasí. Přejíždíme Golden Gate Bridge, který se tentokrát topí ve známých San Franciských mlhách. Při přejezdu mostu z města ven se nic neplatí. Mýtné se vybírá pouze na cestě zpět, kudy však už mi nepojedeme. Za “Zlatou bránou” stav
íme na chvíli na vyhlídce, odkud je výhled na panoráma města a ostrovní vězení Alcatraz.Pokračujeme po jedničce na sever. V Saffe Way děláme první nákupy v supermarketu.
Kemp se nám podařilo najít docela brzy na rozdíl od loňska. Nacházíme se v Gull campground v Sonoma county, regional parku u Bodega Bay.
Přijeli jsme sem něco před osmou večer. Kluci si postavili stan a my jsme spali v auťáku. Snažili jsme se co nejrychleji usnout, ale ne každému se to podařilo. Slyšíme příbojové vlny moře a v dálce varovný signál majáku.
Mžilo, byla mlha, takže ráno byl stan mokrý. To to pěkně začíná. Ani se nám nechce věřit, že jsme v Kalifornii.
Dnes jsme najeli 131,2km a jsme pořád v Kalifornii.
·
San Francisko·
Avenue of the Giants·
Shrine Drive thru treeRáno bylo asi 12oC, což nám silně připomínalo počasí, které jsme opustili v Praze.
Během dopoledne se vyjasnilo, je kouzelně a skoro začínáme věřit, že jsme v Kalifornii. Dopoledne se stavíme několikrát na nákupech, doplňujeme zásoby zeleninky a ovoce.
Jedeme si to pěknou silničkou, lemovanou a stíněnou stromy a najednou si Petr všiml cedule, na které byla uvedena emailová adresa. Stavíme a jdeme na průzkum. Žebychom tady v lese objevili internetovskou kavárnu? Nechce se nám tomu věřit. Opravdu, v malém, dřevěném baráčku je možné si dát kafčo a kdo chce i na počítačích využít spojení se světem prostřednictvím celosvětové pavučinové sítě - Internetu. Posíláme první zprávy a dopisy Rybáčkovi, Zdeňkovi, na IKEM, Timovi, Ťunovi, a Guldenům. Pro ty, kdož v těchto krajích, kdy budou cestovat, adresa kavárny je:
Forestwille, California, 10940 River road, adresa - Intern@tional.cafe
Snažíme se dostat zpět na 101, po které posvištíme do Redwoods N.P. Čeká nás dlouhá štreka, ale snad to bude rychlejší, než značně kroucená, pomalá jednička, vedoucí podél pobřeží.
Práce na silnici, s tím se setkáváme velice často. K regulaci provozu jsou využívány tzv. živé cedule, jak jsme jim začali říkat. Osoby, převážně docela pohledné mladé dívky, které celý den stojí s cedulí v ruce a dle pokynů vyššího centra, jí otáčí do pozice “stop” či “slow”. Je obdivuhodné, že živé cedule si dokáží udržet usměv přes celý den. Ono je to snad i baví.
Pokud je rekonstruovaný úsek dlouhý, či jinak nepřehledný, zapojí se do akce pilotcar, který vodí svou šňůru aut jedním a pak zase druhým směrem.
Tak jako u nás se prodávají u silnice trpaslíci, tak tady jsou k dostání dřevění vyřezávaní medvědi v nejrůznějších velikostech. A protože se blížíme k “Redwoodům”, k mání jsou i kousky kůry, z které raší nové sekv
oje.U Philipswille najíždíme na Avenue of the Giants, světoznámou 31 mílí dlouhou, dvousměrnou, scénickou cestu vedoucí po staré 101 Hwy, která sleduje dnešní Freeway 101, končící na severu u Jordan Creeku. Cesta vede hájkama redwoodů v Humboldt Redwoods State Parku, v kterém se nachází nejvíce redwoodů na světě. Je tu spousta zastavení, která pochopitelně ani všechna nezvládneme, vybíráme pouze některé.
Převážně přebíráme americký způsob turistiky. Koukáme z okýnka auta, někde přibrzdíme a výjimečně i vylezeme z auta, abychom zdokumentovali naší přítomnost mezi velikány.
Nechali jsme se zlákat atrakcí pro turisty: Shrine Drive thru tree. Po zaplacení náležitého obnosu (1,5 dolaru na osobu) je možno projet redwoodovským gigantem. Je stále ještě žijícím obrem, ale jeho kmen je úplně vykotlaný. Průjezd činí drobné problémy, musíme sklopit postranní zrcátka a anténa má také namále, ještě že je taková ohejbatelná.
V půjčovně jsme dostali auto s plnou nádrží, ta ale pomalu dochází. Zjišťujeme, že benzín je o poznáni dražší než byl loni. U Texaca mají jeden z levnějších benzínů - 1.479 dolarů za galon. Bereme plnou nádrž, celkem 14 galonů. V Eurece nás ovšem trochu dopálili, protože měli levnější, sice pouze o deset centů na galon, ale naštve to.
Pokračujeme dál po 101, opustili jsme pomalejší Avenue of the Giants a nahnali nějaký ten ztracený čas.
K Redwoods N.P. jsme přijeli za 10 min sedm. Podél silnice jsme viděli rozestavěný kempry a vypadali, jako že tady zůstávají přes noc. Našli jsme místečko mezi přívěsama a postavili stan. Večer byla polívčička a nějaký ten sendvič s rajčetem. Minulou noc jsem téměř nespala a proto jsem šla spát velice brzy. Stále jsme se ještě neaklimatizovali na místní čas. Ale Petr šel s flaštičkou Bechera k sousedům, kteří ho pozvali k ohni. Jsou tady s RV a nabízeli nám, jestli něco nepotřebujeme. Petra akorát napadlo, že by se zeptal zda nemají volnou postel. Museli jsme vyvolávat soucit s naším malým stanem těsně vpasovaným mezi RV (což je zkratka pro Recreation Vehicle). I my jsme se cítili trochu uťápnutý, pravda.
Stejně jako včera, padla mlha a mží. Opět bude všechno mokré. Jinak zima žádná není, v autě máme 15oC a venku jenom o trošilinku méně. Z jedné strany hučí moře a příbojové vlny, z druhé projíždějící auta.
Ráno zjišťujeme, že jsme v campgroundu placeného formou dobrovolného, doporučeného příspěvku pěti dolarů. Jsou tady chemické záchody, ale vodu jsme neviděli. Pro nouzové přespání pro nás přijatelné.
Je zde dovoleno jezdit s auťákama na vlastní nebezpečí po písečné pláži, což ale s naším minivanem jsme neriskovali.
Dnes jsme najeli 489,6km a dle prozatímních propočtů spotřeba minivana vychází 10 litrů na 100 km, což považujeme za přijatelný.