Obsah

Další

 


 

Výlet přes Atlantik , USA - Kanada 1994

 

 

Proč právě přes Atlantik

Vracíme se o několik let zpátky. Je září rok 1968. Díky  demokratizačním snahám ve státě se celá rodina vydáváme na  rok do New Jersey. Taťka na studijní pobyt na Columbijskou  universitu, my děti "studovat" třetí třídu základní školy  v Leonii a mamka zabezpečovat chod domácnosti a rodiny.

Byl to rok, na který se nedá zapomenout.

Amerika před čtvrt stoletím pro nás byla něco jako země divů.  V New Yorku jsme byly ohromeni výškou mrakodrapů, rychlou  podzemkou, jezdícími schody, dveřmi, které se otevírají na  fotobuňku, několikaproudovými dálnicemi, po kterých pluly  obrovský "koráby" s automatickou převodovkou. Na rok jsme se  ocitli přímo v zemi snů, v zemi neomezených možností, v zemi  představující symbol svobody. Nic z toho v té době u nás  nebylo.

Po ročním pobytě se v září 1969 vracíme domů. Opouštíme  Ameriku , kterou zatím moc netížilo kolik auťáků kdo vlastní,  kolik spotřebuje za rok benzinu a nafty, kolik vyhodí  papírového nádobí, ručníků , kapesníků a igelitových pytlíků.  Byla to Amerika, která se omezovat nenechala.

 

 

Návrat po 25 letech

Je září, rok 1994 a jsme v Americe. Je až neuvěřitelné, že je  tomu přesně čtvrt století, co jsme se vraceli z ročního  pobytu.

Splnilo se tak naše tajné přání - ocitly jsme se před naším  baráčkem v Leonii, procházely místa, kde jsme si hrály, kam  jsme se chodily koupat, kam jsme chodily do školy a kam mamka  chodila nakupovat. Banka a hasiči byly stále na stejném  místě, jen houpačky ve Wood parku byly trochu jiné. Ale  vzhledem k tomu, že jsme si Leonii uchovaly v paměti očima  desetiletých capartů, vše se nám zdálo takové nějaké malinké.

 Setkali jsme se s bývalou pani učitelkou, Mrs. Bleakley  a kamarádkami Chrisi, Suzane, Lesley, Marien a Daurou. Ale to  jsme moc předběhly. Ona taková cesta potřebuje i trochu  přípravy.

 Takže zpět.

 

Jak se dělá cesta přes "velkou louži"

 O tom, že se chceme podívat do Ameriky, jsme mluvily již  dlouho, ale vždy zůstalo pouze u nesplněného přání.

 Na podzim '93 nás navštívíly v Praze "babči" z Wisconsenu  a Minnesoty, Clarissa a Gerry. Ani nevím jak přišly k takové  přezdívce. Oni to vůbec babči nejsou. Jsou to dámy  v nejlepších letech. Ta jedna je poštmistrovou a ta druhá  dělá také na poště. Před několika lety přijely do Příbrami,  kde se seznámily s taťkou. Od té doby si dopisují a taťka jim  úspěšně pomáhá v pátrání po jejich rodě, jehož kořeny sahají  někam do míst Rychnova nad Kněžnou.

 Takže tyto babči nás srdečně zvaly do Wisconsenu a Minnesoty,  což je středozápad USA. Poděkovaly jsme za projevené pozvání,  o kterém jsme byly v té době přesvědčeni, že nebudeme moci  nikdy akceptovat. To je pěkný kus cesty už jenom z New Yorku  a což pak až z Prahy. Na to mít asi nikdy nebudem.

 Clarissa a Gerry odjely a nám se jejich pozvání stále více  vracelo do podvědomí.

 Jednoho večera jsme rozložily mapu Států. Do New Yorku to  není problém - letadlem jsme tam za devět hodin a cena  letenky se dá pořídit celkem za přijatelný peníz. Ale jak do  Woodwillu a St.Paula, kde sídlí babči? Letenka bude určitě  stát ještě téměř jednou tolik co NY - Praha.

Uvažujeme dále. Když Amerika, tak zcela určitě musíme do  Leonie. A když už Amerika, tak to by chtělo i něco více.  Probíráme časopis National Geographic. Cestujeme nad mapou po  východě, západu, jihu i severu. Jednotlivá čísla časopisu se  vrší a je těžké se rozhodnout, čemu dát přednost. Chtěly  bychom vidět vše.

 To, že nemá cenu se vydat na cestu kratší než měsíc, bylo  jasné již od začátku. Nad tím jsme uvažovat dlouho nemusely.  Ale jakým způsobem budeme cestovat a kam se podíváme, bylo  nutné velice dobře zvážit a pečlivě předem naplánovat.

 Na jaře 94 se konal v Praze "Holiday World" - festival  cestovního ruchu. Množství cestovních kanceláří zde nabízí  své služby. Velice jednoduše se zde člověk může "utopit"  v přemíře nabídek. Já jsem měla ulehčenou situaci. Zaměřila  jsem se na USA a Kanadu. Získaly jsme zde první konkrétnější  informace. Již existují cestovky, u kterých si člověk může  objednat letenky, zapůjčit auto nebo vybrat z nabízených  zájezdů. Doma se pak třídily informace a jednotlivé nabídky.

 Nastalo období obcházení cestovek. Ceny "nejvýhodnějších"  letenek jsou různé. Nejdražší přes 26000Kč až po nejlevnější  za necelých deset s Pakistáncema z Frankfurtu. Již pouhá cena  v nás však vyvolává mírnou nedůvěru.

 Srovnáváním cen poznáváme, že cena letenky je jedna věc  a výše letištních poplatků věc druhá. Takže nabídky firem  vypadající zprvu velice lákavě, pak po přičtení všech  poplatků již tak zajímavé nejsou.

 Do NY je možné letět z Prahy (15860 Kč) nebo z Frankfurtu  (12390Kč, bez let. poplatků) či z Budapešti (12790Kč). Dále  je možno letět přímo, či přes Řím (17100 Kč), Varšavu  (15450Kč) nebo Frankfurt a Helsinky.

 Delta Airlines nabízí velice lákavé služby. Je možné si  zakoupit kupony, které slouží pro jeden let po území USA  a Kanady. Výhodná je koupě tří letů ($450), avšak pokud si  koupíte i transkontinentální let s Deltou (Praha - Frankfurt  -NY 17600Kč), dostanete na kupony $100 slevu. Takže tři  kupony přijdou na $350.

 Velice atraktivní je koupě Standby Travel Voucheru. Je to  něco jako síťovka, může se vystoupit a nastoupit do letadla  kolikrát kdo chce během 30 resp.60 dnů (16470Kč resp.  26970Kč). Jeden háček to ale má. Letí se pouze tehdy, pokud  je v letadle volno. Nicméně tato možnost pohodlného cestování  křížem krážem se nám velice líbí.

 Zjištujeme i další možnosti přepravy - autem. Je nám nabízeno  auto osobní, terénní či obytné. Jen si vybrat. Teréňák, to je  něco ! A obytný vůz, to je taky paráda. Bohužel, stále ještě  je u nás hlavním kritériem při výběru i cena.

 Alamo rent Car, Americká půjčovna nabízí různé typy bouráků.  Výhodou je, že se auta dají půjčit přímo na letišti.  Zvažujeme pro a proti všech nabídek a je těžké se rozhodnout.

 Náš obývák se pomalu mění v jednu velkou pracovnu, kde večer  co večer zasedáme nad mapy, časopisy a průvodce.

 Na půdě v Příbrami se zmocňujeme kufru "Amerika 68". Jsou zde  staré mapy a prospekty. Je to skvělé, že se nevyhodily. Jeden  z víkendů věnujeme i promítání starých diáků. A tak jsme  stále více přesvědčeni o tom, že jet prostě musíme.

 Se svými plány se svěřujeme i taťkovi. Zasedáme spolu nad  mapu a hledáme, kde všude bydlí naši známí. Ti by pro nás  mohli být vhodnými záchytnými body.

 Saša a Irena Glivických bydlí v Kanadě v Sarnii ve státě  Ontario. Přímo na břehu jezera Huron. Babči sídlí, jak známo  ve Wisconsenu a Minesotě, což představuje středozápad USA.  Janičovi zase sídlí v Ohio, hlavním městě Columbusu.

 Zadívaly jsme se na mapu a zjistily jsme, že spojnice bodů  našich známých tvoří na mapě docela pěknou elipsu.

 Začínáme studovat mapy důkladněji. Počítáme míle a kilometry  - vzdálenosti mezi jednotlivými záchytnými body. Naše plány  dostávají konkrétnější podobu.

 Není však stále jasné, jak se budeme pohybovat. Letadlem,  zakoupením kuponů by bylo jistě vše pohodlnější  a bezpečnější. Auto nás ale přece jenom lákalo více.  Umožnovalo by nám zcela určitě více volnosti a svobody při  rozhodování, kam se podíváme.

 Píšeme všem známým o našem záměru vydat se do USA. Dostáváme  zpět dopisy, spolu s novými mapami, guide booky  a doporučeními.

 Nejlákavější typ přišel z Ontaria od Saši Glivického.  Mimochodem také nadšeného cestovatele s plným pochopením pro  naši cestu. Nejkrásnější jsou Skalisté hory v Kanadě  a severní strana Lake Superior. Kanadské "Rockies" jsou  trochu z ruky, ale ten Superior nás naladil.

 Opět začínáme počítat a měřit. Nyní padlo rozhodnutí. Půjčení  auta je naší jedinou možností. Jak jinak bychom se mohly sem  podívat? Objet celý Superior dává navrch asi 1000km. Bojujeme  s touhou ho projet a na druhé straně s našimi možnostmi.

Vyvstává i další důležitá otázka. Kdo vlastně pojede?

 Autem to bude náročná cesta - to by chtělo nejen dobré řidiče  ale i nějaké ochránce. Parta se hledá špatně. Přece jenom je  to výlet, který bude stát něco více.

 O našich plánech se zmiňujeme Zdeně. Pracuje v Německu a ráda  by se s námi vydala. Další navrhujeme Martinu, její  kamarádku. Takže jsme 4 ženský a z toho Zdena i Milík jsou  dobré řidičky. Z této sestavy máme trochu obavy a tak se  snažíme sehnat i nějakého solventního, spolehlivého muže  ochránce s řidičskými schopnostmi a který může opustit na  jeden měsíc své pracoviště.

 V plánech pokračujeme dále. Zkoušíme rozepsat den po dni naší  cestu. Na trase hledáme v průvodcích zajímavá místa k vidění.  Postupně opouštíme představu dojet pouze od jednoho  záchytného bodu k druhému. Bylo by škoda se na trase  nezdržet. Finger Lakes ve státě NY k tomu přímo vyzývají.  A tak se zajímáme o možnosti ubytování - motely, hotely  a kempy. Nejpřijatelnější jsou pro nás kempy. Welcome  Agentura nám poskytuje k oxeroxování seznam KOA kempů,  s adresami i cenami. Do mapy zaznamenáváme kempy a hledáme  ty, které by pro nás připadaly v úvahu.

 Časový plán cesty se začíná rýsovat a pouštíme se opět do  psaní dopisů našim přátelům již s konkrétnějšími údaji.

 Nutnou podmínkou pro uskutečnění cesty, bylo získání víz.  A to jak pro USA tak i Kanadu. Američané ho dělají zdarma,  avšak v případě splnění všech jejich podmínek. Obstaráváme si  tedy pozvání a vyplňujeme dotazník s řadou otázek. Pozvání  nám zasílají "babči" z Wisconsenu. Žádost o udělení víza  podáváme již v červnu. Dostáváme ho na dva roky bez problémů.  Nakonec ani ten zvací dopis od nás nechtěli.

 Další krok - Kanadské vízum. To, pokud již máme Americké,  dávají s větší ochotou. Avšak vyžádají si za něj 1100Kč.  Platí pro jeden vstup a jeden výstup. Trochu dražší je to  s neomezenými výjezdy. Nám však stačí levnější.

 Tak trochu s obavou čekáme na vyřízení víz Zdeni a Martiny.  Dostávají je také, avšak na půl roku s výjezdem do 15. září.

To je skvělé! My snad nakonec opravdu pojedeme.

Viza máme a proto můžeme postupovat dále. Zabukovat letenku  a zamluvit půjčení auta.

 

          

 

Výběrové řízení vyhrály Italské aerolinky Alitalia.  Rezervujeme 5 letenek pro případ, že by se nám podařilo přece  jenom ještě někoho do party sehnat. Letí se z Prahy do Říma,  kde je přestupní stanice. Při cestě tam i s noclehem  v hotelu, večeří i snídaní a možností prohlídky města.  Z Ruzyně se odlétá 11.45 a do NY se přiletí druhý den v  11.30hod.

Odlet je tedy již pevně stanoven na 1.9. z Prahy. Přílet do  New Yorku na 2.9.

 Ihned to oznamujeme Colmanům. Nesměle se také dotazujeme, zda  bude možné na nás čekat na letišti J.F.K. Budeme mít plno  kufrů, tašek a přesun metrem skrz celý NY a pak autobusem by  byl značně náročný. Obratem dostáváme odpověď - čekat budeme,  samozřejmě, udejte však číslo letu. Vyměňujeme si další  dopisy. Colmanovy si ověřují náš přílet - nic takového na  J.F.K.nepřilítne. Voláme do cestovky, kde se vše vysvětluje.  Přiletíme do Newarku a ne na J.F.K. do New Yorku. Říkají, že  to taky patří k New Yorku, což je asi nějaké nedorozuměmní.  Newark leží v New Jersey, vysvětluje Milík a ukazuje jim to  na mapě. Pro příště to snad budou vědět. Rychle odepisujeme,  že došlo k chybě a že přiletíme do Newarku. Na pohled však  Milík udává špatný čas příletu, což si uvědomuje až po jeho  odeslání. Následuje další dopis s opravou. Naše dopisy se  však míjejí a mezitím přichází od Colmanů dopis ."Už Vás  máme ! Nechaly jsme si vás zjistit, kdy, kam a odkud vlastně  přiletíte."

Trocha zmatku před odjezdem, Colmanovi si budou určitě  myslet, že jsme úplně neschopný uvést, kdy přiletíme.

 Auto rezervujeme u Alama prostřednictvím Welcome Agency  v Dejvicích. Chevrolet, compact car pro pět osob  s automatickou převodovkou, klimatizací, automatickým  pilotem, kazeťákem a rádiem. To snad bude stačit. Placení je  možné provést v korunách čtrnáct dní předem. Zálohu 4000,- Kč  na auto skládáme již při rezervaci.

 Pomalu začínáme uvažovat i o zavazadlech. Přepočítáváme  úložný prostor Chevroleta - je trochu větší než u Favorita.  Na to, že chceme jet 4 ženský, brát péřové spacáky,  karimatky, stan, nejnutnější nádobíčko pro kempování a něco  na sebe, tak to moc místa není. Nejprve balíme na papíře ,  pak začínáme shánět tašky. Zdeněk má ideální s bočními  kapsami, kam se vejdou oba spacáky. Karimatku skládáme na  dno. Bereme ešusy, základní příbory, teplé oblečení do  Kanady, dvoje boty, něco na spaní a taška je plná. Naším  příručním zavazadlem je kufřík, do kterého dáváme  fotografický materiál, videokazety, audiokazety, diktafon,  kameru a veškerou korespondenci s nezbytnými plánky, mapami,  adresami a telefonními čísly. Osobní doklady a peníze budeme  mít v malých taštičkách u pasu.

Vydáváme pokyn k oběma spolucestujícím "Redukujte, redukujte,  redukujte, jinak se do auta nedostanem". Martina je vyhlášená  tím, že ráda cestuje s kufrem - loďákem.

 Další důležitou otázkou je výměna peněz. Propočítáváme  předběžné náklady. Orientační ceny potravin a benzinu se  dovídáme od Zdeňka, který byl loni koncem roku na 3 měsíce  v Hustonu. Sestavujeme jídelníček a vychází nám , že $10 na  1 den pro všechny na jídlo musí stačit pokud budeme nakupovat  v supermarketech. Útraty za benzin jsou spočítány velice  zhruba. Nikdo nám neřekl, kolik takový Chevrolet "žere". Je  to to poslední, na co se v Americe bere ohled. Počítáme s 10  litry na sto km. Počítat musíme i s tím, že některé dálnice  se platí a tunely i mosty dost často.

 Ubytování máme většinou zajištěné u našich známých. V kempu  budeme přenocovávat asi osmkrát. Jedna noc v KOA kempech  přijde v průměru na $19. K nákladům raději připočítáváme  jednu noc do rezervy.

 Nutno počítat i s výdaji za vstupenky, městskou dopravu,  pohledy a známky.

 Celková suma čítá 39577Kč.Bohužel nikdo z nás nevlastní  kreditní kartu, je to pro nás stále ještě drahý špás. Musíme  proto vyměnit více peněz, pro případ nečekané potřeby.

Rozhodujmeme se mezi hotovostí a šeky. Roční příděl deviz,  který je možné vyměnit na pas proměnujeme na American Travell  šeky, které přece jenom zaručují určité bezpečí pro naše  peníze. Při ztrátě či krádeži je třeba ihned nahlásit čísla  ztracených šeků a poškozený dostane náhradní. Výběr peněz je  možné realizovat proti podpisu. Platit se s nimi může téměř  všude.

Co zařídit dále? Pro jistotu se pojistit. Zhodnocujeme  nabídky pojišťoven. Sjednáváme pojištění na pobyt a cesty  u Všeobecné zdravotní pojištovny. Je levnější než Čs.  Spořitelna.

Datum odjezdu se blíží. Prvního září již budeme sedět  v letadle. V práci je neskutečný blázinec. Do odjezdu musím  dokončit studii, na které se pracuje již od dubna. Detektor  u HPLC přestal měřit. Servis však u nás v Českých zemí není,  náhrada také ne. V laborce trávím většinu času a to do  pozdních večerních hodin. Domů se jezdím jenom vyspat. Jsou  úmorná vedra a nejhorší jsou soboty a neděle, kdy všichni  ujíždějí z Prahy k vodě a já do laborky. Milík se mnou taky  jezdí, to abych nepodlehla depresi mezi čtyřma stěnama  a přístrojem, který se jen těžko přemlouvá, aby v tom vedru  pracoval.

Veškeré shánění, zařizování a placení zůstává na Milíkovi.

 Hodně věcí jsme si schovaly na památku z našeho ročního  pobytu. Zachoval se i seznam žáků naší třídy. S Lesley Ann  Low a naší pani učitelkou si dopisujeme dodnes. Listujeme  památníkem, kde se nám podepsaly naši spolužáci. Suzane,  Chrisi, Sharol, Sally, Marien, Daura - to byly naše kamarádky  o kterých bohužel dnes již nic nevíme.

Paní učitelce odesíláme seznam žáků, čímž byla velice  překvapena. Psala ho vlastnoručně před 25 lety. Procházíme  i starou korespondenci. Od Marien přišel dopis naposledy  v roce 75. Provdala se a neměla zřejmě čas odepisovat. Byla  to naše sousedka a dobrá kamarádka z Leonie. Milík se  rozhodl, že jí napíše dopis na 19 let starou adresu. Jen tak,  že se chystáme do USA. Uvedla také svůj fax do práce.

 Jaké překvapení, je týden před odjezdem a Milík dostává fax  - od Marien. Na staré adrese již nebydlela, ale současní  majitelé věděli, kam dopis doručit. Ihned faxem odpovídáme.  Bylo to neuvěřitelné, stihly jsme domluvit schůzku. Sejdeme  se u Colmanů. A Daura, její sestra přiletí až z Floridy.

 Je čas placení letenek. Milík skládá čtyřikrát 17100,  - a druhý den si je jde vyzvednout. Máme i adresu hotelu.  Doma se ji snažíme nalést na mapě Říma, ale bez úspěchu. Mapa  je stará - zřejmě jde o ulici, která byla přejmenovaná. Petr  nám půjčuje nový obrovský plán města, ale bez jmenného  rejstříku. Systematicky prohledáváme sektor po sektoru. Ani  tentokrát však nejsme úspěšní. Milík se ptá v cestovce, kde  se hotel nachází. Bohužel není v centru Říma jak jsme se  domnívaly, ale v Ostii, malém městečku umístěném asi 35 km od  Říma. Milík trvá na svém a reklamuje ubytování. V našem  požadavku bylo centrum Říma. Paní z cestovky slibuje, že se  bude snažit zajistit náhradní ubytování. Doma studujeme mapu,  ze které je zřejmé, že náš hotel leží vlastně u moře.  Najednou se nám tato možnost jeví daleko lákavější než Řím.  Tady si alespoň odpočineme - dojdeme na pláž a dáme havájo.  To je to, co nyní potřebuji po té několikaměsíční honičce. Co  kdybychom zavolaly do cestovky, že jsme vlastně spokojeni?  Teď to může taky dopadnout tak, že v centru budou hotely  obsazené a umístí nás někam na předměstí. A my nebudeme ani  v Římě ani u moře. Po dvou dnech nám cestovka oznamuje, že  jedinou možností je původní Ostie. Ani jsme moc  neprotestovaly.

 Milík jede platit i auto. Zálohu 4000,- již máme zaplacenou  a nyní doplácíme 16097Kč.Půjčovné máme na 3 týdny a tři dni. Do  ruky dostáváme jakýsi Prepaid Voucher - což je takový kus  papíru, na který prý dostaneme u Alama v Newarku auto.  Přepadá nás trochu nejistota, ale musíme pevně věřit, že tomu  tak skutečně bude.

Zdá se, že již máme vše k tomu, abychom mohly vyrazit.

 Za několik málo hodin budeme již na letišti. No a jak se to  tedy vlastně dělá, když chce člověk do Ameriky? Je to strašně  jednoduché - to se koupí letenka, zaplatí se prepaid voucher  na auťák, zajistí nějaké to pojištění, pár American travell  šeků a je to!!!

 

 

Čtvrtek 1.9. 

·Den odjezdu

Ráno je u nás rušno. Přijeli Machutovi, Martina, taťka  a Haki. Martina je trochu šokována naší velkou objemnou  taškou! "To se prý říkalo redukujte, redukujte a dvojčata  mají takové obr zavazadlo." Úhrnem jsme brány jako jedna  osoba - prostě dvojčata. Snažíme se vysvětlit, že jsme dvě  a v té tašce jsou věci pro obě i dva spacáky se tam vešly.  V příručním diplomatickém kufříku je nepostradatelný  dokumentační materiál a v nové modré tašce jsou převážně  dárky. Nutno říci, že holky vyslyšely naši výzvu k redukování  a měly pouze jedno hlavní zavazadlo. Martina loďák, ale nebyl  úplně plný, pravda, vešlo by se do něho daleko více  a nepostradatelný kosmetický kufřík. Zdeňa měla půjčenou naší  tašku a praktický batůžek. Dokončujeme poslední balení,  popisujeme tašky a kufry adresami. Zavazadel je požehnaně. Je  toho plný Wartburg. Já ráno ještě dávám poslední pokyny do  laborky k dokončení studie. Milík jede s naším Favoritem do  garáže do Motola a odtud jede přímo na letiště. Ostatní jedou  Machutovic Wartburgem, zavazadla jsou i na střeše. Na Ruzyni  jsme se značným předstihem. Taťka nám na cestu upekl  specialitku, nebo spíše nový experiment - pivní závin.

 Odlet je stanoven na 11.45 a na letišti je živo. Řadíme se do  fronty na odbavení. Loučíme se a zdá se nám neskutečné, že  opravdu odlétáme tak daleko a na tak dlouho.

 Procházíme "Check in" kontrolou, kde na nás čeká první  zádrhel. Při kontrole Zdeni víz paní prohlásila, že jsou již  neplatné. Vysvětlovaly jsme, že datum 15.9. znamená pouze to,  že do té doby se musí vycestovat. Platnost viza je však na  půl roku. Nedůvěřivě vzala pas a šla se radit. Za chvíli  přišla s omluvou, že si spletla měsíce a že je vše v pořádku.  Uf, to nám spadl kámen ze srdce. První kontrolu máme tedy za  sebou a jsme zbaveni těžkých kufrů, které necháváme poslat až  do Newarku.

 Navigováni jsme na C2. Nikde ji nevidíme a tak jdeme tudy,  kudy ostatně všichni. Ocitly jsme se v čekací hale. Martina  telefonuje ještě domů a loučí se. Pozorujeme šrumec kolem  sebe a sledujeme světelnou ceduli, kde jsou avizované právě  odbavované lety. Čekaly jsme na náš let - svítil Damašek,  Varšava. Je již půl hodinu před odletem. Náš Řím stále  nesvítí. Nedalo mi to a šla jsem se zeptat informátora, co je  s tím naším letem. On odvětil, že je vše OK, ale musíme jít  úplně na druhou stranu haly. Seděly jsme sice dobře ale na  úplně špatném konci. Tam již dávno svítil náš let. Procházíme  poslední kontrolou, necháme prosvítit všechna osobní  zavazadla, foťáky a kameru.

 Trochu jsme zaskočeni velikostí letadla. Doufejme, že se  s tak malým strojem nevydáme přes Atlantik.

 Vstupujeme do letadla. Sedíme u okénka uprostřed. Vidíme  taťku a strejdu, máváme na rozloučenou. Dostáváme jakési  informace, kterým moc nerozumíme, neboť jsou v italštině.  Čekáme na anglickou verzi. Té však díky kvalitě reproduktorů  taky moc nerozumíme. Letadlo je plné.

 Během několika minut se  připoutáváme a připravujeme ke startu. Nabíráme rychlost,  letištní budovu necháváme zasebou. Při 350km/hod. se  odlepujeme od země a bereme to strmě vzhůru. Už letíme.  Přepadají nás smíšené pocity. Kam to vlastně letíme? A co nás  tam čeká? Bude v našich silách to vůbec všechno zvládnout?  Myšlenky zaháníme pohledy z okna - právě se točíme nad Šárkou  - aspoň to tak vypadá. Přelétáme pole a brzy vlétáme do  mraků. Už jsme nad nimi a začalo svítit slunce, které nás  provází až do Říma.

 Letušky jsou vzorně upravené v hnědých uniformách s šátky.  Nastává oživení. Začíná se rozvážet malé pohoštění na  kovových vozíčkách. Máme cukinový salát, různé druhy masa  s oblohou, zákusek a nechybí malá lahvinka červeného.

 Let je klidný, přelétáme přes Alpy a občas jsou i trochu  vidět zasněžené vrcholky. Čas tak docela dobře utíká a pomalu  začínáme klesat dolů. Do Říma přilétáme téměř na čas.  Odbaveni jsme bez problémů, pouze Martina je na cosi  dotazována. Veškeré těžké kufry necháváme na letišti, kde by  na nás měly počkat do zítra. Před budovou hledáme stanici  našeho shuttle busu - Satelite de Pa, který nás doveze do  hotelu. Stojí před letištní budovou a jezdí asi ve 25  minutových intervalech. Chvíli tedy čekáme. Je docela slušné  vedro a už se těšíme, jak skočíme do moře.

 Do hotelu přijíždíme kolem druhé odpoledne. V recepci nedostáváme klíče, jak  by se dalo očekávat, ale magnetickou kartičku. Pokoje máme  dva. Vedle sebe. Dostat se dovnitř se nám po chvilce  podařilo, kartu bylo nutné projet v určitém směru a rychlostí  skrz malé detekční zařízení u dveří. Ale jak se rozsvěcuje?  Žádné vypínače. Hledáme a nakonec přicházíme na to, že kartu  - klíč je nutné vsunout na chodbičce do další bedýnky, ve  které však karta zůstane. Rozsvítilo se všude, na chodbičce  v pokoji i v koupelně. Mají to docela vymyšlené. Při odchodu  z pokoje tak nikdo nenechá svítit, protože kartu musí vyjmout  a vzít sebou, aby se zpět dostal dovnitř.

 V pokoji je nábytek z mahagonu, krásné květinové závěsy,  televize s několika programy. Koupelna se sprchou i s fenem  na vlasy. Jedna noc zde stojí 210000 lir, což je asi 210 DM  a pokud si budeme chtít nechat přinést snídani do pokoje,  budeme muset připlatit 30% z ceny snídaně. Zabydlujeme se  a dáváme si taťkův pivní závin. Na to, že je z piva, je až  překvapujícně dobrý. Dáváme chvíli oddych a po hodince se  balíme na pláž. Řešíme jedno velké dilema. Co s šeky, kamerou  a foťákem? Nechat v hotelu nebo je vzít na pláž s sebou?  V pokoji hledáme různé skrýše. Nakonec se rozhodujeme půl  napůl. Takže foťák a kameru s sebou a peníze necháváme  vsunuté v novinách na pokoji.

 Ostie je pravé jižní přímořské městečko. Italové se nezapřou.  Po ulicích je značný nepořádek, poházené odpadky, papíry  - dost hrůza. Odcházíme směr moře. Městečko je vylidněné,  všichni mají ještě siestu. Obchody jsou vesměs zavřené. Podle  mapky se po dvaceti minutách dostáváme k moři. Pláží je tady  několik, ale vybírá se a to dost značný obnos. S naší výměnou  našich italských lir to není ani pro jednu.

 Jdeme tedy dál a obhlížíme zda zde není nějaká levnější.  A hele, najednou se dostáváme k místu, kde není žádná výběrčí  budka a pláž je vymezena pouze dřevěnými kůly. Pláž není sice  nic moc, písek je mírně do šeda až černa a moře průzračné  také zrovna moc není. Ale odvážily jsme se tam. Byly mírné  vlnky a voda nás příjemně osvěžila.

 Vzbudily jsme zde značnou pozornost a to nejenom proto, že  jsme byly čtyři ženský, ale i díky našim bělostně skvoucím  tělům, které kontrastovaly s místní šedo-černou pláží  i s ostatními čokoládově zbarvenými plážovníky. První se  k nám odvážil Paolo, který uměl pouze italsky, nicméně se  pustil s námi do hovoru, zpočátku spíše monologu. Tvářily  jsme se tak trochu zdrženlivě, obávaly jsme se, aby nešlo  o nějakého "italiano mafioso". který má nejvíce ze všeho  zájem o naše money. V batůžku jsme sice vysokou hotovost  neměly ale kamera, foťáky a šeky by nám přišly líto. Celou  situaci sledovala slečna sedící opodál. Byla to češka, která  zde studuje. Přišla k nám a nabídla své překladatelské  služby. Za chvíli se kolem nás objevili i další mladíci. Ten  druhý tvrdil, že je Jugoslávec a uměl trochu německy. Tak se  s ním dala Zdeňa do řeči. Přišli i další místní plážoví  playboyové, kteří se před námi dali do hraní míčových her.

 Čas utíkal, blížilo se k šesté a pláž začala osiřovat. Pouze  hoši si neúnavně hráli. Pomalu jsme se začaly balit. Už nám  taky docela vyhládlo a v hotelu na nás čekala večeře.

 Městečko již ožilo. Obchody byly otevřené i pouličních  prodavačů bylo plno. Černoši jen tak na zemi měli rozložené  kožené zboží- krásné kabelky. Cena u nich nebyla a tak se  očekávalo, že se bude smlouvat. Ale na pět tisíc lir, které  jsme měli sebou by to asi nešlo.

 Na pokoji jsme se ospršily a náležitě daly do gala na večeři,  která se podávala od sedmi až do půlnoci. Vybíraly jsme si  z jídelního lístku, kde nabízeli asi osm druhů jídel. Začaly  jsme předkrmem "lasagně", což jsou těstovinové placky  prokládané ochuceným mletým masem. Večeři jsme měly v ceně  letenky, ale nejprve jsme se ostýchaly zda si můžeme dát  i přílohy které byly umístěny uprostřed jídelny v chladících  pultech a zda nám to nebude účtováno extra. Nakonec jsme se  odhodlaly a k hlavnímu jídlu jsme si nabraly pečené papričky,  ochucené lilky, dušenou zeleninku, rajské a salát.

 Milík byl přímo šokován svou porcí hlavního jídla. Byl to asi  tak normální příděl masa na měsíc. Na talíři měla obrovskou  kotletu a jen těžko se dalo identifikovat z jakého zvířete  asi je. Vzhledem k tomu, že to bylo jídlo za 18000 lir, tak  na tom talíři přeci jenom být něco muselo. K pití jsme měly  7 UP, Martina si dala pivo, které bylo servírované  v plechovce, kterou si musela otevřít sama, což se jí tak  trochu dotklo. Na pultíku jsme objevily i ovoce, víno,  broskve, blumy. No a než jsme to všechno spořádaly, uběhly  dvě hodiny. Čekaly jsme, zda nám číšníci předloží nějaký účet  za pití či dodatečné debužírování. Uvažovaly jsme, zda nebude  lepší odejít v okamžiku když všichni číšníci budou v kuchyni,  ale pak jsme přeci jenom měly svou hrdost a odešly  v okamžiku, kdy číšník byl u našeho stolu.

 V hotelu jsme v šestém poschodí objevily bazén. Martina byla  přesvědčena, že je to právě to, co po tak vydatné večeři  potřebuje. Já jsem ten názor nesdílela, protože jsem měla  pocit že bych musela ihned klesnout ke dnu. Nicméně bazén byl  již zavřený, takže se nic nekonalo. Šlo se do postele a spalo  se.