Aktivní mail - Automatický subject - Kopie a tělo zprávy - Více příjemců - Nechte zobrazit adresu - Maskování před spamem - Jak udělat aktivní mail v editorech
Snad každý se setkal s potřebou uvést na stránce svůj mail. Dá se to udělat jako odkaz, který po kliknutí rovnou otevře poštovní program, jenž do políčka pro adresáta vyplní tu adresu; říká se tomu aktivní mail. Do zdroje se napíše kód v tomto smyslu:
<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">Napište
mi!</a>
Na stránce to potom vypadá takhle: Napište mi! (Můžete si zkusit kliknout.)
Všimněte si, že adresa nezačíná http://
, ale
mailto:
. To je označení, že odkaz
nevede na stránku (přenášenou http protokolem), ale že bude sloužit pro
poštu.
Že se vyplní automaticky adresa, to je známá věc. Mnohem méně se používá automatické vyplnění předmětu dopisu (anglicky subject; to je taková ta hlavička). Ve zdroji stránky to vypadá takhle:
<a href="mailto:obchod@picerie.cz?subject=Objednavka%20pizzy">Objednat
pizzu!</a>
Na stránce to potom vypadá takhle: Objednat pizzu! Na první pohled není nic vidět, ale když se na to klikne, tak se kromě adresy příjemce obchod@picerie.cz objeví také předmět "Objednavka pizzy". Odesilatel dopisu to samozřejmě může přepsat, ale proč by to dělal?
Uvedená šifra (href=...) si zaslouží trochu vysvětlení: adresát je jasný (obchod@picerie.cz), zajímavý je tam ten otazník a to za ním. Do URL se za otazník píší tzv. "dotazy" formou ?parametr=hodnota. Dotaz je přebrán cílovým objektem, v tomto případě je to poštovní program. Parametrem je zde "subject", který má hodnotu "Objednavka pizzy".
Další záludnost je %20. Je to způsob, jak do atributu vpravit mezeru. (Mezera má číslo 32, což je v hexadecimálním vyjádření 20.) Řádkový zlom se prý dělá %0A.
Stejným způsobem se dají vyplňovat automaticky i další parametry zprávy. Namísto slova "subject" z předchozího příkladu se napíše cc (příjemce kopie), bcc (skrytá kopie) nebo body (samotné tělo zprávy). Tyto parametry se mohou i kumulovat. Např.
<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz?subject=pozdrav&bcc=yuhu@kamkoliv.cz&body=Mas_hezke_stranky,_Yuhu!"
>Pochvalte mi stránky</a>
Jistě jste si všimli, že různé kousky dotazu se oddělují klikyhákem &.
Mailové adresy oddělte středníkem nebo čárkou.
Věřte nevěřte, podle mých zkušeností zhruba 70% uživatelů elektronické pošty (odhad z r. 2000) nepracuje s poštovním klientem (Outlook, PegasusMail, Mesenger atp.). Poštu vybírají a posílají pomocí prohlížečového rozhraní ze serverů typu Post, Seznam, Centrum atd. Takovým je pak aktivní mail celkem na nic -- spíše jim přidělává problémy. Takže pokud dělám aktivní mail, vždycky jako jeho text použiji tu adresu:
Napište mi na <a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">dusan@pc-slany.cz</a>
V textu to pak vypadá takto:
Napište mi na dusan@pc-slany.cz
Uživatel prohlížečového rozhraní (Seznam.cz, Email.cz a spol.) si pak může text označit, zkopírovat, přejít do pošty a tam si to vyklopit do formuláře. (Existuje sice příkaz pravého tlačítka "zkopírovat zástupce" (jinde "Copy link location"), ale málokdo to zná.)
Je to rozhodně lepší než
<a href="mailto:dusan@pc-slany.cz">Napište mi!</a>
,
což vypadá takto: Napište mi!
Pak má uživatel prohlížečového rozhraní jen jednu možnost (pokud tedy nezná kopírování zástupce): přejet odkaz myší, opsat si ze stavové řádky adresu na papír a teprve pak mailovat.
Napřed musím napsat, že opravdu spolehlivě se před spamem ukrýt nedá. Leda že nepužijete email :-). Naprostou většinu obtěžujícího spamu ale generují roboti, kteří sbírají maily na html stránkách. Tou nejprimitivnější metodou je trochu zakódovat zavináč, podle kterého emailoví roboti často poznávají adresu. Původní zápis
<a href="mailto:jmeno@server.cz">jmeno@server.cz</a>
je lepší nahradit zápisem
<a href="mailto:jmeno%40server.cz">jmeno@server.cz</a>
%40 je url-kódované hexadecimální číslo 64, @ je znaková entita zavináče (má kód 64). Samozřejmě lze trochu zakódovat i jiné znaky, ale chybějící zavináč by měl zmátnout nejvíce strojů.
Podívejte se, kolik mailových adres dokáže ze stránek vytáhnout mailový robot.
Odbočka pro milovníky wysiwyg editorů jako třeba FrontPage: Editor okamžitě po zapsání libovolné mailové adresy učiní tuto adresu aktivní. (Dělá to tak, že při každém stisku mezery testuje předchozí řetězec, zda obsahuje zavináč mezi písmeny.) Když si takovou adresu označíte a přepíšete jiným textem (třeba "Napište mi!"), je hotovo. (Výše jsem naznačil, proč by se to přepisovat nemělo.)
Předchozí vlastnost je někdy na zlost -- občas uvádím mail, který nechci mít aktivní. Jsou nejméně tři způsoby, jak to zařídit:
Vizte též: Formulář na mail, Odkazy v HTML, Editory
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek