jak se nejsnáze zviditelnit
Co jsou katalogy - Co katalogy umožňují - Jak přidat odkaz - Zadávání do více katalogů najednou - Vyhledávání - Odstrašující příklad - Čeština - Přidávání podstránek - Příklady katalogů
Třeba Seznam, Atlas, Centrum nebo Yahoo. Mají velkou databázi odkazů do celého internetu uspořádanou do stromu. Pro nekomerční stránky představuje výskyt v katalozích primární přísun čtenářů. Pro komerční vlastně taky.
Například moje stránky o stopování dosahovaly před zařazením do Seznamu asi dvou přístupů denně. Po zařazení (a po ustálení počátečního zájmu) je na stránku průměrně 25 přístupů denně.
Katalogových serverů existuje mnoho. Nepleťte si katalogy s fulltextovými vyhledávači (Altavista, Alltheweb, Jyxo, Google apod.).
Pro autory stránek je zajímavé hlavně přidávání vlastních odkazů. Také v té souvislosti zmíním, jak a podle čeho katalogy vyhledávají.
Základ je na většině katalogů stejný. Než se dáte do zadávání, doporučuji předem si připravit titulek a popis odkazu.
Pracovník katalogu se na vaše stránky v následujících dnech podívá. Pokud neodpovídají popisu, nejsou do katalogu zařazeny.
Seznam odlišuje tzv. komerční a nekomerční sekce. Do sekcí, ve kterých jsou firemní odkazy a stránky, lze přidat zase pouze firemní stránku. Stejně tak do nekomerčních sekcí by neměla přijít firemní stránka.
U každé firemní stránky má Seznam tzv. detail firmy, který se automaticky vygeneruje ze zadaných údajů o firmě. Je možné, že tento detail (stránku) navštíví podstatně více uživatelů, než samotné stránky firmy. Máte-li firemní stránky, počítejte s tím a při registraci zadejte co nejpřesnější údaje. Pokud chcete do detailu logo nebo další vychytávky, je to placené, ale asi se to vyplatí.
Nejlepší je asi vytvořit druhý informační web o problematice, které se vaše firma věnuje, a zařadit ho do nekomerční sekce. Z nekomerčního webu potom návštěvníky přes odkazy snadno dostanete na firemní stránky.
Občas se na českém webu objeví služba, která slibuje zařazení odkazů od více katalogů. Žádná z nich nefunguje dobře a skoro všechny jsou placené. Nemá to cenu. Důležité je zařadit odkaz pouze na Seznam, Atlas a Centrum.
Nebudu popisovat, jak se v katalozích hledá, to snad umíte. Jen chci upozornit na zásadní rozdíl mezi vyhledáváním v katalozích a ve fulltextu. Většina portálů dnes obě možnosti spojuje (jenom tam bývá přepínač, zda chci použít katalog nebo fulltext, někdy se to přepíná samo).
Omezené vyhledávání v katalozích je hlavním důvodem pro pečlivou přípravu titulku a popisu.
Titulek mívá zpravidla větší váhu než popis. Vyhledávač řadí výsledky podle pozice výskytu hledaného slova. Nejlépe je, když se hledané slovo vyskytuje na začátku titulku, na začátku popisu a v adrese. Nejdůležitější katalog Seznam má poslední dobou (2002) velmi striktní politiku pro text titulků a dovoluje zadávat pouze buď jméno firmy nebo www.doména.cz.
Dejme tomu, že mám ve Slaném firmu ŠEV, která se zabývá opravou a prodejem šicích strojů. Do katalogu zadám stránku s těmito parametry:
Titulek | Prodej šicích strojů |
---|---|
Popis | Internetové stránky firmy ŠEV. Prodej šicích strojů firem Šijeto, Klepeto a Krejčík&Rychlík. Navštivte naši prodejnu ve Slaném! Také opravujeme. Nejlepší výběr! |
URL | http://sev.hyperlink.cz/vitejte.html |
Kategorie | Pro účely tohoto příkladu není důležitá. |
Titulek | Šicí stroje - ŠEV Slaný |
---|---|
Popis | Prodej a oprava šicích strojů firem Šijeto, Klepeto a Krejčík&Rychlík. Výběr z desítek typů. Desetiletá tradice. Nitě, jehly, náhradní díly, údržba. |
URL | http://sev.hyperlink.cz/sicistroje.html |
Naštěstí většina českých serverů češtinu zobrazuje dobře a při vyhledávání textu zároveň hledá alternativu bez diakritiky. Proto nemá smysl zadávat informace bez diakritiky.
Jenom si musíte dávat pozor, abyste při zadávání neměli v prohlížeči rozhozenou češtinu, protože pak by byly rozhozené i vámi zadané údaje.
Na anglických katalozích nemá smysl jiný jazyk než angličtina. Přidávací kontroloři pokud textu nerozumí, tak stránku prostě nepřidají. To platí jak pro české, tak anglické administrátory. Takže vždy přidávejte odkaz v jazyce, ve kterém je katalog.
Jedinou příjemnou výjimkou jsou česko-slovenské vztahy, tam snad rozlišovat jazyky není nutné.
Hodně lidí má dobrý web se spoustou zajímavých podstránek různých oborů. Ale mylně se domnívají, že katalogy nějak automaticky zařadí všechny stránky jejich webu. To sice platí pro indexovací roboty, ale rozhodně ne pro katalogy. Třeba někdo má osobní stránky, které do katalogů přidá, ale další tamní dobré informace (třeba o hudbě, koníčcích a pod.) zůstanou světu skryty.
Takže pokud jsou vaše podstránky zajímavé, přidávejte je. Administrátoři to nemají úplně rádi, ale pokud si toho nevšimnou, tak to v pohodě přidají. Proto je dobré dávat si mezi zadáváním podobně tematicky zaměřených podstránek určitou časovou prodlevu, aby si toho nevšimli.
Pokud ale budete mít stránek třeba v Seznamu hodně, může se vám stát, že na to jednoho dne někdo přijde a promaže to.
Nejznámějšími a nejlepšími českými katalogy jsou Seznam, Atlas a Centrum . Nyní se snaží také Redbox, Tiscali, Quick a spousta dalších. Nejsem úplný odborník na české katalogy, tím je Petr Kocna, na jehož stránky o katalozích vás rád odkazuji. Ze zahraničních katalogů má smysl být v Yahoo a v Open Directory Project.
Vizte též: Vyhledávací roboti, Publikování,
Moje analýza úspěšnosti katalogů
Odkaz jinam: Seznam katalogů Petra Kocny
o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek